Les mesures són necessàries per tot, per anar a
fer a compra, per cuinar, per donar el canvi etc. les mesures i els nombres
estan lligats.
Però, què és mesurar? Mesurar es quantificar
qualsevol magnitud: longitud, temps, volum, pes, superfície, diners (els diners
són una magnitud social).
L’evolució que segueixen els infants per aprendre
a mesurar és la mateixa que va seguir la humanitat:
Període
antropomètric: l’infant comença a mesurar amb el seu propi cos (palms, peus
etc.).
Període
ergomètric: se comencen a utilitzar objectes per mesurar (barres, cordes, barrils
etc.).
Període
convencional: unitats definides per convenció (metres, grams etc.).
En l’educació infantil, no és necessari que els infants
aprenguin les unitats de mesura convencionals, han de començar amb el procés de
quantificar, després ja utilitzaran les unitats corresponents.
Alguns dels conceptes que treballarem a les aules
d’infantil són les magnituds, anteriorment mencionades. Algunes d’aquestes magnituds
són continues i altres discontinues, per exemple, l’alçada, el pes, la longitud
es poden subdividir, poden variar. Però els diners, són una magnitud discreta.
A continuació faré una breu descripció de
cadascuna de les magnitud i com podríem treballar-les a l’aula
La longitud és una magnitud
que dóna compte de l’extensió en una dimensió de alguna cosa i la distancia és la longitud de la línia
imaginaria que uneix dos punts , per als infants hi ha una mica de dificultat
amb la distancia ja que al contrari de la longitud que ells poden observar, la
distancia no la poden veure, és imaginaria, per tant els hi costa una mica més
de comprendre.
Els objectius en quant a la longitud són que els infants
la identifiquen (això és més llarg que allò), fer comparacions indirectes i que
utilitzen les seves pròpies mesures no convencionals com per exemple cordes,
passos, palms... una activitat seria per exemple mesurar les taules, o mesurar
entre ells etc...
La superfície és l’extensió
d’una cosa, és la longitud per l’altura. Una activitat per treballar a l’aula cobrir
una de les taules amb llibres. Els infants poden usar diferents objectes per
mesurar (cap a final d’infantil) una superfície o per tal de establir comparacions
directes e indirectes.
El volum/capacitat és
molt complex per infants de 5 anys, i les safates d’experimentació són una bona
eina per deixar als infants manipular, fer comparacions directes i indirectes,
per exemple transvasaments amb gots de diferents mesures o diferents envasos
com ampolles. Un dels principals objectius
és que dissocien el volum de la capacitat.
La massa/pes són
conceptes molt abstractes també per als infants d’infantil i és important que
es desvinculen del volum ja que, per exemple, una pilota de tenis es més gran
que una de golf però la de golf pesa més que la de tenis i això és difícil de
comprendre per a ells. Per això és important que els alumnes desenvolupen estratègies
per mesurar el pes o per fer comparacions. Una bona activitat és realitzar la
seva pròpia balança per poder comparar diferents objectes quotidians. Aquesta
de la foto la vàrem fer la meva companya i jo per a classe.
El temps té la
dificultat semblant a la del pes, no es pot veure i a més la nostra percepció
del temps està condicionada pel nostre estat d’ànim. Una de les maneres que
podem treballar el temps a infantil es estructurant seqüències temporals per
exemple amb dibuixos i que els infants les ordenin. També podem utilitzar ciris
o un pèndul o rellotges de sorra.
Per últim, els diners també són un conflicte per
als infants ja que no es pot mesurar, es a dir, no és objectiu (una camiseta pot
tenir un preu i a les rebaixes un altre). Un dels objectius és que els alumnes
comprenguin que no hi ha relació entre el tamany i el preu i que sàpiguen “comprar”
amb unitats senceres (1, 2 euros etc... sense cèntims) i sempre més petits de
10. Una activitat amb la qual es pot treballar seria fer una racó del
supermercat on els infants pugin comprar objectes als seus companys. Poc a poc
es podrien introduir les equivalències amb els bitllets, però sempre respectant
el nivell dels infants i sense obligar a aquells que no arriben a comprendre, i
no només amb els diners sinó amb qualsevol aspecte que es vulgui treballar a l’aula.
No hay comentarios:
Publicar un comentario